Hvem var de første Drag Queens? En fabelagtig Drag Herstory
Lad os spankulere gennem tiden og udforske træks oprindelse og udvikling.
Dragkunsten har en rig og farverig historie, der strækker sig over århundreder og kulturer. Mens udtrykket "drag queen" er relativt moderne, har den praksis, at mænd klæder sig ud som kvinder for underholdning, rødder, der rækker langt tilbage i historien. Og før du spørger, er Lady Bunny ikke den ældste drag queen!
Lad os spankulere gennem tiden og udforske træks oprindelse og udvikling.
Gamle Begyndelser
Begrebet cross-dressing i performance kan spores tilbage til gamle civilisationer. I klassisk græsk teater spillede mænd alle roller, også kvindelige karakterer, da kvinder ikke måtte op på scenen. Denne tradition fortsatte i Shakespeares England, hvor unge mandlige skuespillere kendt som "drengespillere" ville udføre kvindelige roller. Så det betyder, at Juliet ville være blevet spillet af en femme-chap, over for en mere maskulin Romeo.
Vi ved stadig ikke, om det elizabethanske publikum ville have registreret sådanne forestillinger som homoerotiske (lad os antage, at i det mindste nogle af tilskuerne i Globe fyldte deres torskestykker).
19. århundrede: Pantomime Dames' fødsel
I 1800-tallet oplevede britisk teater fremkomsten af "pantomime dame", en komisk mandlig karakter klædt ud som en ældre kvinde. Performere som Dan Leno populariserede denne form for drag, som stadig er en elsket tradition i britiske julepantomimer den dag i dag. De drag queens, vi kender og genkender i dag, kan spores tilbage til en britisk arketype.
Stella og Fanny
Tidligt 20. århundrede: Vaudeville og kvindelige efterlignere
I begyndelsen af 1900-tallet opstod vaudeville og varietéshows, hvor kvindelig efterligning blev en populær handling. Performere som Julian Eltinge og Bert Savoy opnåede berømmelse for deres overbevisende og glamourøse fremstillinger af kvinder.
1920'erne-1930'erne: Pansy-dille
Under forbuddet i USA oplevede en periode kendt som "Pansy Craze" en stigning i popularitet for drag-optrædener i undergrundsklubber. Udøvere som Gene Malin og Ray Bourbon rykkede grænser og udfordrede samfundsnormer. De såkaldte stedmoderblomster brød sig af og til igennem 1930'ernes skrueboldkomedier. De forsvandt af syne lige så hurtigt, som de ankom.
1950'erne-1960'erne: The Rise of Drag Balls
Dragballs, som havde deres oprindelse i Harlem-renæssancen, tog fart i 1950'erne og 1960'erne. Disse begivenheder gav et sikkert rum for LGBTQ+-personer til at udtrykke sig frit. Figurer som Crystal LaBeija blev ikoner i denne scene og lagde grunden til den senere balsalkultur. Denne æra blev udødeliggjort i Paris is Burning.
1960'erne-1970'erne: Stonewall og Mainstream Synlighed
Stonewall Riots i 1969, hvor drag queens spillede en central rolle, markerede et vendepunkt for LGBTQ+-rettigheder. I kølvandet blev træk mere synligt og politisk. Udøvere som Sylvia Rivera og Marsha P. Johnson blev aktivister såvel som entertainere.
1970'erne-1980'erne: Divine and theatrical Drag
I 1970'erne opstod Divine, John Waters' muse, som bragte et nyt niveau af chokværdi og teatralskhed til at trække. Divines præstationer i film som "Pink Flamingos" skubbede træk ind i avantgardekunstens område. Divine lancerede også en musikkarriere og blev verdens mest usandsynlige popstjerne.
1990'erne-Nu: RuPaul and the Drag Renaissance
RuPaul Charles bragte træk til mainstream-tv i 1990'erne med sit talkshow og hitsinglen "Supermodel (You Better Work)." Lanceringen af "RuPaul's Drag Race" i 2009 slyngede træk ind i det globale søgelys, introducerede en ny generation til kunstformen og skabte en platform for hundredvis af drag-artister.
William Dorsey Swann
Bemærkelsesværdige Drag Pioneers
Selvom det er umuligt at nævne en enkelt "første" drag queen, skiller adskillige kunstnere sig ud som pionerer:
William Dorsey Swann: Swann organiserede dragballs i Washington, DC i 1880'erne og 1890'erne. William Dorsey Swann, født i 1858, var en afroamerikansk dragqueen, der boede i Washington. Han bliver ofte omtalt som "Dronningen af Drag" og anses af mange historikere for at være den første kendte person, der selv identificerede sig som en "dronning af drag". Hvis nogen kan gøre krav på titlen som den "første" drag queen, må det være Swann.
Stella og Fanny: Stella Boulton og Ernest Boulton (også kendt som Fanny Graham) var to af de mest berømte drag-artister og muligvis transkønnede individer i den victorianske æra England. Deres historie giver et fascinerende indblik i det 19. århundredes queer-kultur og de udfordringer, som dem, der trodsede kønsnormer, står over for. Stella Boulton var drag-persona af Ernest Boulton, mens Fanny Graham var drag-persona af Frederick William Park. De blev ofte omtalt samlet som "Fanny og Stella. I 1860'erne og begyndelsen af 1870'erne blev Stella og Fanny kendte skikkelser i Londons teatralske og sociale scener. De optrådte ofte offentligt klædt i kvindetøj, både på og uden for scenen .
Julian Eltinge: En af de mest berømte kvindelige efterlignere i det tidlige 20. århundrede, Eltinge havde en succesfuld karriere på Broadway og i stumfilm.
José Sarria: Kendt som "The Widow Norton," Sarria udførte drag i San Francisco i 1950'erne og 1960'erne og var den første åbent homoseksuelle kandidat, der stillede op til et offentligt embede i USA.
Fejlfri Sabrina: Organiserede og afholdt drag-konkurrencer over hele USA i 1960'erne, dokumenteret i filmen "The Queen" (1968).